Giáo trình Tiếng Anh chuyên ngành cơ điện tử (Nghề: Cơ điện tử - Trung cấp) - Trường CĐ nghề Việt Nam - Hàn Quốc thành phố Hà Nội
(NB) Giáo trình Tiếng Anh chuyên ngành Cơ điện tử “English for Mechatronics” gồm 8 bài với thời lượng 60 giờ nhằm đáp ứng nhu cầu về tài liệu học tập của học viên, giúp học viên đọc hiểu với nội dung cơ bản nhất. » Xem thêm
Tóm tắt nội dung tài liệu
- ỦY BAN NHÂN DÂN THÀNH PHỐ HÀ NỘI
TRƯỜNG CAO ĐẲNG NGHỀ VIỆT NAM - HÀN QUỐC THÀNH PHỐ HÀ NỘI
NGUYỄN THỊ HẠNH (Chủ biên)
BÙI VĂN CÔNG – NGUYỄN ANH DŨNG
GIÁO TRÌNH ANH VĂN CHUYÊN NGÀNH
Nghề: Cơ điện tử
Trình độ: Trung cấp
(Lưu hành nội bộ)
Hà Nội - Năm 2019
- LỜI GIỚI THIỆU
Với tiến trình hội nhập toàn cầu, nhu cầu về trao đổi thông tin diễn ra rộng
khắp. Việc đọc và sử dụng Tiếng anh trong ngành Cơ điện tử là một xu thế tất yếu
và hết sức cầp thiết.
Giáo trình Tiếng Anh chuyên ngành Cơ điện tử “English for Mechatronics”
gồm 8 bài với thời lượng 60 giờ nhằm đáp ứng nhu cầu về tài liệu học tập của học
viên, giúp học viên đọc hiểu với nội dung cơ bản nhất. Ngoài ra cuốn sách này còn
được bổ sung một lượng lớn các thuật ngữ chuyên ngành cơ bản đã được dịch sang
Tiếng Anh để giúp cho người học dễ dàng tra cứu và sử dụng. Qua đây người học
không những gọi tên các thiết bị máy móc chính xác bằng tiếng Anh, biết thêm
nhiều các thuật ngữ chuyên ngành; đọc hiểu và dịch được các tài liệu Tiếng Anh về
chuyên ngành cơ điện tử mà còn thuận tiện trong giao tiếp công việc với người
nước ngoài trong quá trình hợp tác lao động Quốc tế.
Giáo trình “English for Mechatronics” đặc biệt chú trọng vào việc pháp triển
kĩ năng đọc, dịch; những thuật ngữ và từ vựng quan trọng được tách ra thành một
mục riêng để thu hút và phát triển vốn từ của học viên; trong mỗi bài có phần bài
tập thực hành giúp học viên ôn lại nội dung bài học. Phần cuối giáo trình là bảng
tra cứu các thuật ngữ chuyên ngành đã được phiên âm, dịch sang Tiếng Việt và
Tiếng Anh.
Giáo trình “English for Mechatronics” được hoàn thành là kết quả của quá
trình lao động nghiêm túc.Tác giả đã cố gắng xây dựng cuốn giáo trình với nội
dung thiết thực, kết cấu hợp lý phù hợp với quy trình đào tạo ở trường Cao đẳng
nghề. Tuy nhiên do thời gian biên soạn còn hạn chế và nguồn tài liệu chưa thật dồi
dào nên giáo trình không tránh khỏi những thiếu sót. Tác giả rất mong nhận được
nhiều ý kiến đóng góp chân thành của các đồng nghiệp cùng bạn đọc để giáo trình
hoàn thiện hơn.
Xin chân thành cảm ơn!
Hà Nội, ngày … tháng … năm 2019
Chủ biên: Nguyễn Thị Hạnh
1
- CONTENT
LỜI GIỚI THIỆU .................................................................................................... 1
CONTENT ................................................................................................................ 2
TÊN MÔN HỌC ANH VĂN CHUYÊN NGÀNH CƠ ĐIỆN TỬ.................... 4
Unit 1 ................................................................................................................... 10
Getting Started ................................................................................................... 10
1.1. Vocabulary: ............................................................................................... 10
1.2. Grammar: .................................................................................................. 13
1.3 The one at the top ....................................................................................... 16
1.4. What shape is it? ....................................................................................... 21
Unit 2 ................................................................................................................... 28
What are these objects called? .......................................................................... 28
2.1. Vocabulary ................................................................................................ 28
2.2. Grammar: Check that switch is on ............................................................ 30
2.3. Move it forward......................................................................................... 35
2.4. Bring me the hammer ................................................................................ 37
Unit 3 ................................................................................................................... 41
First, make a hole ............................................................................................... 41
3.1 Vocabulary ................................................................................................. 41
3.2. Grammar ................................................................................................... 42
3.3. The current is stopped by pressing this switch ......................................... 49
Unit 4 ................................................................................................................... 53
Safety rules .......................................................................................................... 53
4.1. Vocabulary ................................................................................................ 53
4.2. GRAMMAR.............................................................................................. 54
4.3. “Add, subtract, multiply, didvide” ............................................................ 57
Unit 5 ................................................................................................................... 64
2
- Engineering – What’s it all about? ................................................................... 64
5.2. Language study: deals with/is concerned with/is concerned with ........... 65
5.3 Reading comprehension ............................................................................. 67
Unit 6 ................................................................................................................... 72
The electric motor .............................................................................................. 72
6.1. Vocabulary ................................................................................................ 72
6.2. Grammar ................................................................................................... 73
6.3 Reading comprehension ............................................................................. 75
Unit 7 ................................................................................................................... 80
Safety at work ..................................................................................................... 80
7.1. Vocabulary ................................................................................................ 80
7.2. Grammar ................................................................................................... 82
7.3. Reading comprehension ............................................................................ 84
Unit 8 ................................................................................................................... 88
Computers ........................................................................................................... 88
8.1 Vocabulary: ................................................................................................ 89
8.2 Grammar .................................................................................................... 90
8.3. Technical reading Combinational logic .................................................... 94
CIRCUIT SYMBOLS ...................................................................................... 100
REFERENCES ................................................................................................. 108
GLOSSARY ...................................................................................................... 109
3
- TÊN MÔN HỌC ANH VĂN CHUYÊN NGÀNH CƠ ĐIỆN TỬ
Mã môn học: MH 07
Thời gian của môn học: 60 giờ (Lý thuyết: 28 giờ; Thực hành: 32 giờ)
I. Vị trí, tính chất, ý nghĩa và vai trò của môn học:
- Vị trí: Là môn học được bố trí sau khi sinh viên đã học xong chương trình
tiếng Anh cơ bản cùng với vốn từ vựng khoảng 1.500 từ thông dụng.
- Tính chất: Là môn học bắt buộc trong chương trình đào tạo nghề Cơ điện tử.
- Ý nghĩa và vai trò: Môn học Anh văn chuyên ngành Cơ điện tử có ý nghĩa
và vai trò vô cùng quan trọng và cần thiết đối với các sinh viên học nghề trong thời
kỳ hội nhập bởi nó cung cấp một số lượng lớn các từ vựng chuyên ngành Cơ điện
tử, các nội dung về nghề hàn và mẫu câu cần thiết để học sinh, sinh viên có thể đọc
hiểu và dịch được các tài liệu chuyên môn bằng Tiếng Anh.
II. Mục tiêu của môn học:
- Nắm được vốn từ vựng cơ bản của tiếng Anh chuyên ngành nghề Cơ điện tử
(từ chuyên nghề, tên thiết bị, nguyên tắc an toàn...);
- Đọc hiểu các tài liệu Tiếng Anh về nguyên lý, các bản vẽ, bảng thiết kế về
Cơ điện tử.
- Đọc hiểu các nội dung tài liệu viết bẳng Tiếng Anh về các dụng cụ, thiết bị
về Cơ điện tử.
- Có khả năng làm việc độc lập và làm việc theo nhóm.
- Tự học sáng tạo để nâng cao trình độ tiếng Anh chuyên nghành Cơ điện tử.
4
- III. NỘI DUNG BÀI HỌC
Nội dung và phân phối thời gian:
Thời gian
Số Bài tập Kiểm tra*
Tên chương mục Tổng Lý
TT thực (LT hoặc
số thuyết
hành TH)
I Getting started 6 3 3 0
1. Vocabulary 0,5 0,5 0
Grammar: 1 1 0
What do you know?
Where is it?
The one at the top 0,5 0,5 0
Study with “at, on, under, in,
above…”
Match the words with the number
Match the sentences with the
number in the pictures
Make dialogues
What shape is it? 1 1
Read this
Make sentences
Match the warnings with the
numbers in the pictures
II What are these objects called? 6 3 3 0
1. Vocabulary 0,5 0,5 0
2. Grammar: Check that the 0.5 0,5 0
switch is on!
2.1. Answer the questions
2.2. Study this
2.3. Put these instructions into the
correct order
5
- Thời gian
Số Bài tập Kiểm tra*
Tên chương mục Tổng Lý
TT thực (LT hoặc
số thuyết
hành TH)
2.4. Change the questions into
instructions (use the word
CHECK)
3. Move it forward! 1 1 0
3.1. Study this
3.2. Make instructions
3.3. What are these equipment
called?
Bring me the hammer! 1 1
Repeat this
Ask for objects in the class room.
Use “BRING” and “GIVE”
Reading comprehension
III First make a hole 8 2 5 1
1. Vocabulary 0,5 1,5 0
2. Grammar: 1,5 1,5 0
2.1. First, you make the hole;
2.2. Switch off before you touch
the wire!
2.3. Reading comprehension
The current is stopped by 2 1
pressing this switch
Study this
Learn these verbs: switch, press,
push, pull…
Make sentences in the same way
Look at this diagram of the
circuit. Then answer the questions
6
- Thời gian
Số Bài tập Kiểm tra*
Tên chương mục Tổng Lý
TT thực (LT hoặc
số thuyết
hành TH)
below it
IV Safety rules 8 3 5 0
1. Vocabulary 0,5 1,5 0
Grammar: 1,5 1,5 0
You might get a shock!
You must never smoke near
petrol;
Tools that damaged are dangerous
Add, subtract, multiply, divide 1 2 0
Repeat and read out these sums.
Give the answers
Read out these problems. Solve
them
How do we caculate these? Make
instructions
Reading comprehension
V Engineering – what’s it all about? 8 3 4 1
1. Vocabulary 0,5 1,5 0
Grammar : Language study: deals 1,5 1,5 0
with/ is concerned with
2.1. What is the link between
column A and B? (Use deal with/
is concerned with?
2.2. Make sentences
2.3. Fill in the gaps in the folling
description
3. Reading comprehension 1 1 1
7
- Thời gian
Số Bài tập Kiểm tra*
Tên chương mục Tổng Lý
TT thực (LT hoặc
số thuyết
hành TH)
3.1. Study these illustrations
3.2. Match each text to one of the
illustrations above
3.3. Match the sentences with the
numbers in the picture
VI The Electric motor 8 4 4 0
1. Vocabulary 1 1 0
Grammar: 1 2 0
Language study: Describing
function
Writing: Describing components
Reading comprehension 2 1 0
Skim this text
Match these diagrams with the
correct description
Match the sentences with the
numbers in the pictures
Word study
VII Safety at work 8 5 2 1
1. Vocabulary 1 1 0
Grammar: 1 1 0
Language study: Making safety
rules
Writing: Ways of linking ideas
Reading: 3 1
Match labels to the correct
warning
Study the safety instructions
8
- Thời gian
Số Bài tập Kiểm tra*
Tên chương mục Tổng Lý
TT thực (LT hoặc
số thuyết
hành TH)
Reading: Understanding the
writer’s purpose
VIII Computers 8 5 2 1
1. Vocabulary 1 1 0
Grammar : 1 1 0
Language study: Describing
purpose
Word study: Prefixes
Technical reading: Combinational 3 1
logic
Answer the questions about the
text
Complete these statements
Tổng cộng 60 28 28 4
9
- Unit 1
Getting Started
Giới thiệu:
Để đọc và dịch Tiếng Anh chuyên ngành cơ điện tử hiệu quả thì việc hiểu và
vận dụng các thuật ngữ trong ngành cơ điện tử quy phạm kỹ thuật là vô cùng quan
trọng và cần thiết.
Mục tiêu:
- Nắm được các từ vựng chỉ tên thiết bị, tên máy móc;
- Hiểu và sử dụng được cấu trúc câu hỏi “what”, “where”, “how long/ how high”
- Hiểu được sử dụng giới từ chỉ vị trí “at, on, under, in, above…;
- Sử dụng được các tính từ miêu tả hình dáng của đồ vật…;
- Chủ động, tự giác trong học tập.
1.1. Vocabulary:
Shape (n): Hình dạng
A rectangle (n): Hình chữ nhật
Circle (n): Hình tròn
Rectangular (adj): Hình chữ nhật
Circular (adj): Hình tròn
Describe (v): Miêu tả
Object (n): Vật thể
Dimensional (adj): chiều, kích cỡ, kích thước
Triangle (n): Hình tam giác
Triangular (adj): Hình tam giác
Sphere (n): Hình cầu
Spherical (adj): Hình cầu
Semi-circle (n): Hình bán nguyệt
Semi-circular (adj): Hình bán nguyệt
10
- Cylinder (n): Khối trụ
Cylindrical (adj): Khối trụ
Square (n): Hình vuông
Tube (n): Hình ống, ống, tuýp
Tubular (adj): Hình ống, ống, tuýp
Line (n): đường, dòng kẻ
Edge (n): bờ, gờ, cạnh
Straight (n): đường thẳng
Curved (adj): đường cong, đường vòng
Rounded (adj): đường tròn
Pointed (adj): điểm nhọn
Regular (adj): thông thường
Geometric shape (n): hình dạng số học
Adjective (n): tính từ
Wave (n): sóng
Recognize (v): nhận ra
Resemble (v): giống với
Well-known (adj): nổi tiếng
Antena (n): ăng ten
A saw-tooth wave (n): sóng dạng răng cưa
Position (n): vị trí
Component (n): thành phần, phần hợp thành
Circuit (n): mạch
Phrase (n): đoạn từ
Pattern (n): mẫu, khuôn mẫu
Tuning (v): điều chỉnh
Capacitor (n): tụ điện
11
- Coil (n): cuộn dây
Semi-conductor (n): chất bán dẫn
Rectifier (n): mạch chỉnh lưu
Heat (n): sức nóng, độ nóng
Sink (n): bồn, thùng
Ceramic (adj): bằng gốm
Transformer (n): máy biến áp
Laminations (n): sự dát mỏng, sự cán mỏng
Electrolytic (adj): thuộc điện phân
A magnet (n): nam châm
A cable (n): dây cáp
Conduit (n): ống cách điện
A carbon brush (n): chổi carbon
A motor (n): động cơ
Pole (n): cực, điểm cực
Shoe (n): miếng bịt, vật hình giầy
A resistor (n): cái điện trở
Wound round (n): cuốn quanh
Locate (v): nằm, đặt vị trí
Connect (v): nối, kết nối
Apply (v): áp vào
Mount (v): leo, trèo, lắp ráp, kéo lên
Wire (n): mắc dây điện, bắt điện
Core (n): lõi
Piece (n): mẩu, miếng
The collector (n): vật thu
The base (n): cơ sở, nền tảng, đường đáy, mặt đáy
Feedback (n): sự hồi đáp, hoàn ngược
12
- Voltage (n): điện áp
The shaft (n): trục
An iron core (n): lõi sắt
Earth (n): đất, quả đất
1.2. Grammar:
1.2.1. What do you know?
1. Who* people (names and other identifying
information) used as subjects*
2. Whom* people (names and other identifying
information) used as objects*
3. What things (subject or object)
4. Whose* ( + noun) Ownership
5. Where locations (places)
6. When time (general)
7. What time time (specific)
8. What . . . do actions (verbs)
9. Why* Reasons
10. What ( + noun) one part of a group (when all of the parts are
not known)
11. Which ( + noun) one part of a group (when the parts
are known)
12. What kind of ( + noun) descriptive names for categories
13. What color Colors
14. How manner; methods
15. How many ( + noun) number (used with countable nouns)
16. How much ( + noun) quantity (used with uncountable nouns)
17. How long* duration (periods of time); length
18. How far* Distance
19. How old Age
20. How ( + adjective or adverb) degree or extent
13
- Exercise 1:
a. Make questions with question words
1. Mr. Robertson came to the party alone. (who)
2. She felt better after she took a nap. (how)
3. That is an English book. (what)
4. She talked to him for an hour. (how long)
5. He studies piano at the university. (what)
6. The party lasted all night. (how long)
7. The check was for $5.50. (how much)
8. She was eating a sandwich. (what)
9. She is working hard. (what)
10. My parents have two cars. (how many)
b. Using the question words to fill in the blank
1…………………are you ? I'm 1m70.
2…………………is the Eiffel Tower in Paris ? It's 324 m.
3…………………is the next beach ? It is 1 mile.
4…………………do you go to the cinema ? Once a month.
5………………..are you ? I'm twelve.
6…………………books by Agatha Christie have you read ?
7…………………butter is there in the fridge ? There is enough butter in
the fridge.
8…………………is it in January ? It's -2°.
9…………………is the River Thames ? I don't know... Er... 3m ?
10……………….does it take to get to the top of the Eiffel Tower on foot
? About 2 hours, I think.
1.2.2. Where is it?
WHERE is used when referring to a place or location. (= I want to know the place)
14
- Where is the hammer?
Where are the protetive clothes?
Where are my helmet?
Exercise 1: Write questions for the underlined words.
1. She bought it at the shop over there.
2. The bank is opposite the restaurant.
3. My father was in Ha Noi last month.
4. My mother is cooking in the kitchen at the moment.
5. They stay in a hotel.
6. The company sent the new worker to California
7. We went to the History Museum.
8. T Shakira grew up in Colombia.
9. She left her suitcase on the train.
Exercise 2: Make questions.
a. Somebody hit me. Who hit you?
b. I hit somebody. Who did you hit?
c. Somebody paid the bill. Who ............
d. Something happened. What............
e. Diane said something. ................
f. This book belongs to somebody. ................
g. Somebody lives in that house. ................
h. I fell over something. ................
i. Something fell on the floor. ................
j. His word means something. ................
k. He borrowed the money from somebody. ................
m. I'm worried about something. ................
15
- 1.3 The one at the top
1.3.1 Study with “at, on, under, in, above…”
Preposition
Explanation Example
of place
- I watch TV in the living-room
- I live in New York
- Look at the picture in the book
in - inside - She looks at herself in the mirror.
- She is in the car.
-Look at the girl in the picture
- This is the best team in the world
- mused to show an exact
- I met her at the entrance, at the
position or particular place
bus stop
- table
- She sat at the table
at - events
- at a concert, at the party
- place where you are to do
- at the movies, at university, at
something typical (watch a
work
film, study, work)
- attached - Look at the picture on the wall
- next to or along the side of - Cambridge is on the River Cam.
(river)
- The book is on the desk
- used to show that something
is in a position above - A smile on his face
on something else and touching it. - The shop is on the left
- left, right - My apartment is on the first floor
- a floor in a house - I love traveling on trains /on the
- used for showing some bus / on a plane
methods of traveling - My favorite program on TV, on
- television, radio the radio
16
- by, next to, - The girl who is by / next to /
- not far away in distance
beside, near beside the house.
- in or into the space which
- The town lies halfway between
between separates two places, people or
Rome and Florence.
objects
behind - at the back (of) - I hung my coat behind the door.
- further forward than someone - She started talking to the man in
in front of
or something else front of her
- lower than (or covered by)
under - the cat is under the chair.
something else
below - lower than something else. - the plane is just below the the cloud
- above or higher than
something else, sometimes so - She held the umbrella over both of
that one thing covers the other. us.
over - more than. - Most of the carpets are over $100.
- across from one side to the - I walked over the bridge
other. - She jumped over the gate
- overcoming an obstacle
- higher than something else,
above - a path above the lake
but not directly over it
- from one side to the other of
something with clear limits / - She walked across the field/road.
across getting to the other side - He sailed across the Atlantic
- from one end or side of - They walked slowly through the
through
something to the other woods.
- in the direction of - We went to Prague last year.
to
- bed - I go to bed at ten.
17
- - towards the inside or middle
of something and about to be
into - Shall we go into the garden?
contained, surrounded or
enclosed by it
- in the direction of, or closer to - She stood up and walked towards
towards
someone or something him.
- used to show movement into - I slipped as I stepped onto the
onto
or on a particular place platform.
- used to show the place where - What time does the flight from
from
someone or something starts: Amsterdam arrive?
Exercise 1:
18
- Exercise 2:
1.3.2 Match the words with the numbers:
19